dinsdag 10 juni 2014

Shortbread deluxe


De naam shortbread zelf klinkt niet heel erg aantrekkelijk. Het doet me denken aan een saai koekje. Maar bij de naam shortbread deluxe gaan mijn oren wat verder open. Op veel blogs en internetsites zie je dit al voorbij komen. Een laag kruimelkoek met daarop een laag caramel en als afsluiter een laag chocolade. Schiet mij maar lek. Ik hou van karamel, biscuitjes en (pure) chocola. What more could I wish for. Inderdaad, niets. Het werd dus hoogste tijd om dit te gaan maken. Ik had hier ook een goed excuus voor. Mijn vader en broertje kwamen thuis na een weekend Praag. Natuurlijk zei ik dat dit hun welkoms taartje was. Zie je altijd een goed excuus :). Nu kun je het niet echt een taart noemen, maar is het meer een luxe koek. Maar dat boeit denk ik niemand, want o wat was dit lekker. Gelukkig had ik een grote lading gemaakt zodat we er twee dagen van konden snoepen!












Wat heb je nodig?
- 180 gram boter
- 50 gram kristalsuiker
- snuf zout
- 180 gram zelfrijzend bakmeel. Heb je geen zelfrijzend bakmeel in huis dan kun je ook 180 gram bloem met een kleine tl. bakpoeder gebruiken. Toch kun je naar mijn mening het beste wel zelfrijzend bakmeel gebruiken want zo krijg je een lekkere krokante bodem.
- 4 el. bruine basterdsuiker
- 1 blikje gecondenseerde melk
- 200 gram (pure) chocola
- eventueel ongeveer 40 gram witte chocola
Verder heb je nog een ingevette bakvorm of bakblik nodig van ongeveer 24 centimeter doorsnede. Ik zelf heb er een van 22 gebruikt en had nog wat van het deeg en de karamel over.

De bereidingswijze:
We beginnen met het maken van de bodem. Hiervoor meng je eerst 120 gram boter met de kristalsuiker en zout door elkaar totdat het romig is. Voeg dan het bakmeel in gedeeltes toe zodat je geen klonten krijgt en het meel goed is opgenomen. Het deeg blijft vrij kruimelig, maar dat hoort ook. Vul dan de bakvorm met de vulling. Prik gaatjes in de bodem en bak hem (een kleine) 20 minuten gaar op 180 graden. Als de bodem klaar is beginnen we aan het maken van de karamel. Dit is super simpel door het recept van Laura van Laura's bakery! Ze legt het namelijk goed uit. Je smelt namelijk eerst de boter in een pan. Daarna voeg je de basterdsuiker toe en roer je het er snel door. Als dit helemaal is opgenomen voeg je de gecondenseerde melk toe. Breng dit roerend aan de kook. Als het kookt blijf dan vooral roeren! Roer totdat het dik is. Als het de juiste dikte heeft dan voeg je het op de afgekoelde koek. Pas wel heel goed op want de karamel is super heet. Zet het even weg in de diepvries. Het koelt hierin namelijk veel sneller af. Als je het er een kwartiertje in hebt staan begin je met het smelten van de chocola. Doe dit over de karamel. Ik heb voor de sier nog wat extra witte chocola gesmolten en hier swirls van gemaakt. Dit is niet zo mooi geworden haha! Je kunt dit ook prima weglaten. Zet de koek/taart daarna in de koelkast waar het zo'n 2 uur nodig heeft om volledig te stollen. Daarna kun je het gewoon in de koelkast laten, maar voor het eten is het wel handig om het een half uurtje eruit te zetten zodat je het makkelijker kan snijden. Zo het lijkt een moeilijk/lang recept, maar eigenlijk heb je het zo gemaakt. Ik weet zeker dat jullie hiervan gaan smullen! Enjoy xx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten